DomůVýtvarné uměníArchitekturaLiteratura, film, fotografieHudbaCestováníTuristikaPřírodaVěda a zdravíVěda a technikaSexO všem možnémO násOblíbené blogy



Dortmund (1), Singapur (3), Kuala Lumpur (2) - monorail, metro naruby

5. prosince 2015 v 10:16 | Miloš |  Věda a technika
Pokud se vydáme ze severu Moravy autem (autobusem) do Polska, v porovnání s ČR nás udiví chudá dálniční síť, přestože země svým převážně rovinatým charakterem ve vnitrozemí má k jejich výstavbě ideální podmínky. To však neznamená, že všechny silnice se podobají našim okreskám, je zde řada čtyřproudých silnic, které vypadají jako dálnice, co jim však chybí, jsou mimoběžná křížení s nadjezdy a podjezdy. Jestliže taková "dálnice" se kříží s nějakou vedlejší cestou, třeba i takovou, která nemá daleko do polní, jsou zde nejen dopravní světla, ale dokonce i tlačítka pro chodce, kteří proud aut na "dálnici" samoobslužně zastaví, aby mohli přejít na druhou stranu. Je pochopitelné, že rychlost je přes kvalitu těchto silnic dopravními značkami velmi omezována a o plynulosti dopravy nelze vůbec mluvit.

Zajímavé technické řešení dopravy mají v kampusu Technické univerzity v Dortmundu. Kdysi jsem tam byl na jedné odborné akci a protože jsem věděl číslo budovy, zjistil jsem si jen přepravu z hotelu metrem a autobusem a už se o to víc nestaral. Dortmund má asi 575 tisíc obyvatel, čekal jsem proto nejvýše něco podobného, jako má ČVUT v Praze v Dejvicích, projdu jednu ulici a když cíl mé cesty nebude budova první, druhá, tak v nejhorším pátá. O to větší pak bylo překvapení. Rozlehlý areál je silnicí rozdělen na dvě části (Campus Nord a Campus Süd) a jak jsem si až dodatečně přečetl, 16 fakult v desítkách budov navštěvuje více než 20 tisíc studentů a díky zasazení do zeleně a parků má z jednoho konce na druhý přibližně 1,5 km. Po menším bloudění, kdy jsem ani nevěděl, zda hledaná budova je v severní nebo jižní části, jsem konečně natrefil na informační středisko, tam získal mapu areálu univerzity a byl zachráněn.


Vzdálenosti v areálu zkracují vláčky pohybující se po spodní straně visuté konstrukce. Protože jezdí po jedné "kolejnici", říká se jim monorail. Bližší technické parametry je možné si přečíst na stránce H-Bahn (Hängebahn/Hanging railway), uvedu jen jeden - celková délka tras tohoto minivlaku je v současné době přibližně 3,2 km.

Pěkná byla i samotná akce. Hlavním řečníkem byl autor teorie fuzzy množin a fuzzy logiky Lofti A. Zadeh a i když tam byla kompletní světová špička v oboru, on byl jednoznačně největší hvězdou a ostatní stáli mimo centrum pozornosti. Pořád se kolem něj točilo plno lidí a kdekdo se s ním chtěl fotografovat. Starý pán ale žádné manýry celebrity neměl a každému vyhověl. Na banketu jsem se s ním také dal do řeči a nakonec se nechal unést atmosférou a zvěčnil se s ním na fotografii. Jeho není třeba představovat, má je paže ve světlém obleku a ženská z druhé strany patří jedné (rovněž velmi známé) vědkyni ruského původu. Na neoříznuté fotografii byste viděli, že věhlasný vědec nás objímá kolem ramen, asi se mu líbíme :). Nevím, jak je to teď, ale ještě ve věku hodně přes 80 let cestoval po celém světě (neustále byl totiž někam zván a organizátoři mu platili veškeré náklady včetně letenek). Byl také schopen zvládat náročnou, více než hodinovou přednášku a na vysoké prezentační úrovni a publikovat nové texty. Všechny časopisecké články navíc psal výhradně sám, nemohl tedy těžit z práce někoho jiného, k jehož výsledkům by se jen připisoval, jak se to někdy děje. Kdyby se v matematice udělovala Nobelova cena, Zadeh by ji už dávno musel získat. Jenže Nobela jeho partnerka údajně podváděla s jedním matematikem, a tak zhrzený vynálezce dynamitu ve svém odkazu oceňovat matematiky nenavrhl.

Monoraily jsou i na ostrově Sentosa, patřícímu k Singapuru, a využívá je i malajská metropole Kuala Lumpur (v pozadí jsou nezřetelně vidět špičky mrakodrapu Petronas Towers). Rozdíl proti Dortmundu je v tom, že jezdí po horní straně. Představují vlastně jakési metro naruby, stačí pár opěrných sloupů a provoz na městských silnicích není nijak omezen. Síť metra však nenahrazují, jen doplňují. Nakonec i metra mnohých měst nejsou vedena jen pod zemí, ale částečně též na povrchu (např. v Londýně, Budapešti, Vídni, Oslu, …) a někdy rovněž využívají tratě na nosných konstrukcích.




Samostatnou kapitolou jsou velká letiště, přechod z jednoho terminálu na druhý většinou znamená několikasetmetrovou procházku, někde (např. na letišti Charles de Gaulle v Paříži) mezi vzdálenými terminály je nutné se přepravovat autobusem. Na letišti v San Franciscu to však vyřešili systémem visutého vlaku a ve dvou trasách (red line a blue line) se jím cestující dostanou až do příslušné letištní haly. Něco podobného je ve Frankfurtu nad Mohanem a Pekingu.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 VendyW | E-mail | Web | 5. prosince 2015 v 10:26 | Reagovat

I pražské metro má povrchově vedené některé části na různých trasách, i když se jedná vždy jen o pár stovek metrů. Rozhodně ne tak jak je tomu zvykem v Americe. Zajímavý pohled na dopravní kuriozity :-)

2 Illumináti | Web | 5. prosince 2015 v 11:37 | Reagovat

such fotky
                       wow
                              much tower
     so letiště
         8-)  8-)  8-)  8-)  8-)

3 Čerf | E-mail | Web | 5. prosince 2015 v 12:46 | Reagovat

Zajímavé střípky z cest! "Vláček" podobného typu jsem na pár letištích taky vyzkoušel. Vzpomínám si taky, jak jsem měl přímo u hotelu, kde jsem strávil 4 noci v japonské oblasti Hakone, zastávku místní zubačky :-).

4 TlusŤjoch | Web | 5. prosince 2015 v 13:43 | Reagovat

Vláčky jsou super.

5 vencisak | Web | 5. prosince 2015 v 15:11 | Reagovat

Jooo, to jsem si chtěl vždycky zkusit! Neokopírovali to v Dortmundu od Wuppertalu? Jejich Schwebebahn je tam největší atrakcí.

Pan profesor vypadá sympaticky. :)

6 Intuice | E-mail | Web | 5. prosince 2015 v 19:34 | Reagovat

Vláčky jsou moc hezké. Je to zajímavé. :-)

7 tichaposta | 5. prosince 2015 v 19:35 | Reagovat

Ty vysuté konstrukce a vláčky jezdící na jedné kolejnici vypadají, jak z nějakého sci-fi filmu, už chybí jen vznášedla pohybující se bezhlučně mezi výškovými budovami. :-D Škoda, že jsi se na fotce od pana Zadeha odřízl. Jistě jsi byl v tom šedém obleku fešák. :D

8 Lisi | Web | 6. prosince 2015 v 10:26 | Reagovat

Zajímavá fotografie. Vidíme ruku, která píše tento blog :-)

Nějaké podobné vláčky jsou i snad v Kolíně, alespoň co si matně vybavuji z Kobry 11.
Mně osobně se víc líbí ty, které jedou po té jedné koleji nahoře.

9 Elis | Web | 6. prosince 2015 v 13:46 | Reagovat

Velmi zajímavé, ještě jsem nikdy visutým vlakem nejela, tak snad někdy v budoucnu... Miloši, máš krásný oblek, ale    vidět jen ruku je málo... ;-)

10 Sarah's History | E-mail | Web | 6. prosince 2015 v 15:39 | Reagovat

Vlaky na první fotografii na mne působí mírně strašidelně a nevím, zda by mě do něj někdo dostal. Přesto je to velmi zajímavý nápad.
Pan profesor si opravdu zaslouží obdiv. Zvládat vše, co zmiňuješ v článku a udržet si sebevědomí na té výši, aby si byl schopný popovídat a vyfotit s kýmkoliv… Svědčí to tomu, že to bude příjemný člověk. :) Muselo být zajímavé si s ním popovídat.

11 DRAK | Web | 6. prosince 2015 v 17:07 | Reagovat

jakoby člověk pohlédl do budoucnosti... ;-)

12 Miloš | Web | 6. prosince 2015 v 18:44 | Reagovat

[1]: Znám jen přejezd po mostě přes Nuselské údolí na trase B, do okrajových částí jsem metrem totiž nikdy nejel.
Vůbec nechápu, jak může být metro třeba v New Yorku, že se tam nepropadne nějaký mrakodrap, zřejmě ale metro leží jen pod silnicí a vyhýbá se výškovým stavbám.

[2]: Wow, taky jsem zíral :)

[3]: Vypadá to, že Asiati si takové "hračky" hodně oblíbili.

[4]: K vlakům mám celkově kladný vztah, třeba do Prahy už jezdím jedině vlakem.

13 Miloš | Web | 6. prosince 2015 v 19:15 | Reagovat

[5]:Nemám tušení, protože Wuppertal neznám, ale co vím, něco podobného je také v Seattlu v USA http://www.seattlemonorail.com/, ten má podobu jako v Singapuru a KL, verzi z Dortmundu se zavěšením zespodu jsem nikde neviděl.

[6]: Taky se mně líbí, mají trochu nádech vláčků ze zábavních parků.

[7]: Hezké je, jak jezdí kolem oken budov, hotelovým hostům stačí k pořízení fotek jen vykouknout.
Barva obleku je myslím světle béžová, jen trochu tmavší než pozadí stránky tohoto blogu.

[8]:Myslíš Kolín nad Rýnem? Nepamatuji si, že bych zde něco takového viděl, ale byl jsem tam všeho všudy jeden den a zajímal jsem se jen o katedrálu, přešel most přes Rýn a navštívil Wallraf-Richartz-Museum.

[9]: Nechtěl jsem to L. A. Zadehovi kazit :) Spíš jsem mohl odhalit ženu po jeho levé ruce, ale kdo ví, zda by se jí líbilo, že je na stránkách Blog.cz :).

[10]: Je neskutečné, co Zadeh zvládne, ještě tak před 10 lety prý absolvoval až 50 konferencí za rok po celém světě, z toho vyplývá, že značkou část strávil v letadle. Byl i fyzicky na tom dobře, např. neměl hůlku a pohyboval se bez jakéhokoliv omezení.

[11]: Myslím, že budoucnost mají, určitě je snadnější stavět takové dráhy, než hloubit metro v zastavěné aglomeraci. Bude to "jen o trochu" náročnější než postavit ve městě cyklostezku :)

14 děda tik tak | Web | 6. prosince 2015 v 19:17 | Reagovat

Zase jeden z kouzelných zážitků.Nádhera a dokážeš navnadit. :-)

15 Kika | E-mail | Web | 6. prosince 2015 v 21:14 | Reagovat

to je článek nabitý znalostmi! Těším se až někde budu dělat machra ;) každopádně to metro nad zemí, to by mohlo být i u nás v Brně ♥

16 VendyW | E-mail | Web | 7. prosince 2015 v 8:33 | Reagovat

[12]:Tak vzhledem k tomu že jsem bydlela v Praze na Jihozápadním městě tak tam jsem takovou povrchovou částí jezdila. Dokonce obsahovala dvě stanice :-) . Ale jsou tuším i na jiných trasách, ty vznikly ale až po našem odchodu z Prahy.

17 Hanka | E-mail | Web | 7. prosince 2015 v 13:04 | Reagovat

Tvoje články jsou doslova nabité zvláštnostmi a zajímavostmi, Miloši.
Jenom valím oči, co všechno znáš a dovedeš předat dál.
Pan Zadeh vypadá velice sympaticky a musím se připojit k Jarce, neměl ses "odřezávat". ;-)
Skvělá reportáž! :-)

18 Van Vendy | Web | 7. prosince 2015 v 18:52 | Reagovat

Pan Zadeh je zřejmě pozoruhodná osůbka a má i kus štěstí, že je ve svém věku tak čilý, to myslím v dobrém slova smyslu. Možná v tom měly svůj podíl i studia a sebevzdělávání v pozdějším věku, kdy neustrnul na jednom a snažil se jít dál, to se mozek dobře procvičuje. A vypadá i jako sympatický človíček!
Miloši, vypadáš taky moc dobře, ten rukáv je senzační a moc ti sluší. :D (dělám si legraci, je mi jasný že se nechceš zvěčňovat, nic ve zlým, ju?) ;-)  :-)
Jinak další zajímavý kousek z tvých cest, ty vláčky vypadají dobře!

19 Beatricia | Web | 7. prosince 2015 v 21:07 | Reagovat

Je to velmi zajímavý článek, i když téma je mi cizí a vzdálené. Nejvíc mě zaujalo tvé rámě v šedém obleku a myší jsem tě pohladila. Já osobně bych mohla vyprávět jen zajímací historky z pražského metra. Seděla jsem a jeden týpek mi rychle zul botu a že mi ji vrátí jen za mé číslo mobilu. Přejela jsem asi dvě stanice, tedy jsem nadiktovala nějaké numero. Atak dále a tak podobně. ☼☼☼

20 Bev | E-mail | Web | 9. prosince 2015 v 7:34 | Reagovat

Zajímavé způsoby přepravy, taková jízda bude asi poněkud dobrodružnější než přeprava autobusem z naší dědiny do okresního města. :D
Pan Zadeh je velice sympatický, přesně tak bych si geniálního matematika představovala, jen ty fuzzy množiny a fuzzy logika mě vyděsily k smrti. [:tired:]  :-D  ;-)

21 Nikia | Web | 11. prosince 2015 v 19:46 | Reagovat

Osobně mám hrozně ráda vlaky a zahraniční metro si vždycky užívám. Těším se, až se někdy svezu i něčím podobným :-)  :D

22 Ji Hei - Fotografie | E-mail | Web | 12. prosince 2015 v 16:19 | Reagovat

Tak to jsi ulovil velmi vzácnou fotografii a určitě si jí hodně považuješ :).
Vláčky vypadají skvěle, ale v těch zavěšených bych se asi cítila trochu divně - ale jde samozřejmě o zvyk..:). Opět zajímavý a pěkný článek, Miloši - díky! :)

23 Miloš | Web | 12. prosince 2015 v 19:52 | Reagovat

[14]: Pro technicky založené je to čirá radost. Trochu jako na horské dráze :)

[15]: To si myslím taky, proč by Brno nemohlo něco takového mít a pořád se stavělo jen v Praze, být politikem, hned si to dám do programu :)

[16]: Já jsem metrem nejdál dojel do Dejvic, Holešovic a kdysi snad i na Smíchov a o okrajových částech nemám představu. Podle trvání stavby tunelu Blanka je u Metrostavu asi i lepší, když nekopou pod zemí :-)

[17]: Nechtěl jsem se přiživovat na slávě věhlasné osobnosti, on také je na fotografování víc zvyklý :)

24 Miloš | Web | 12. prosince 2015 v 20:16 | Reagovat

[18]:Zajímavé je, že ještě v 94 letech je na univerzitě ve stavu učitelů, byť už jen jako emeritní profesor. Tato fotografie je z r. 2006, kdy mu bylo 85 let.

[19]: Ještěže to nebyl fetišista, jinak ses mohla s botou rozloučit :-) Muselas ho úplně omámit, že ho ani nenapadlo ověřit si, zda číslo je pravé :)

[20]: Já myslím, že přeprava autobusem je dobrodružnější, alespoň na našich silnicích :)
Na kolejích těchto visutých drah žádné srážky nehrozí.

[21]: Domnívám se, že do hustě zastavěných měst, kde bude problém kopat tunely pro metro, by takové řešení mohlo být perspektivní.
Jak se ale dívám na stránku https://cs.wikipedia.org/wiki/Monorail, zatím jsou monoraily využívány převážně v Asii, v Evropě hlavně v Německu (ve Vencou zmíněném Wuppertalu) a uvádějí zde ještě i Drážďany, ale tam jsem ho neviděl, i když jsem v Drážďanech byl mnohokrát.

[22]: To víš, že si ji považuji, i když jsem si v ten okamžik připadal jako fanynka zpěváka popmusic, která chce podpis na tělo :-)
Ty, co mají vagon na kolejnici shora, jsou příjemnější na cestování, u té verze zespodu si člověk podvědomě říká, co kdyby se vagon utrhl. Ale lanovky jsou tak konstruovány všechny a také jsme si zvykli.

25 Hanka | E-mail | Web | 14. prosince 2015 v 13:59 | Reagovat

[23]: Tak to jsi jeden z mála, Miloši, ostatní by se klidně přiživili. ;-)

26 Van Vendy | Web | 17. prosince 2015 v 18:13 | Reagovat

[19]: Originální způsob seznamování, Beuš! Zřejmě předtím viděl novou Popelku a chtěl aplikovat střevíc v praxi :D  :D
[24]: Tak být čilý v 94 letech, to už je na metál. 8-)

Off theme, mohu tě poprosit o jeden tvůj názor, na to, co si představuješ pod pojmem evropské hodnoty? (v souvislostech s tím, co se děje, mluví se o ohrožení evropských hodnot a když jsem si představila, že se mě na to zeptá nějaký reportér, tak jsem najednou nevěděla, co říct. Takže si trochu třídím myšlenky a současně bych chtěla znát názor ostatních...)
Komentář prosím napiš pod poslední článek, můžeš okomentovat i článek samotný, ale hlavně, ty evropské hodnoty.
Samozeřjmě zcela dobrovolně, pokud chceš a budeš mít čas a chuŤ. Komenty zveřejním někdy v neděli či pondělí.
Díky! :-)

27 userka | E-mail | Web | 21. ledna 2016 v 10:08 | Reagovat

S tou Nobelovou cenou za matematiku jsem to nikdy neslyšela :D Zajímavý. Hned je mi Nobel sympatičtější :-P Dělám si srandu, ale o mých problémech s matematikou víš :-)

28 vizeblog | Web | 1. května 2016 v 8:35 | Reagovat

a co takhle metro v brně?

29 Miloš | Web | 1. května 2016 v 10:19 | Reagovat

[28]: Brno by si metro jistě zasloužilo, jenže když si vzpomenu, jak dlouho trvala přestavba pisárecké křižovatky nebo podjezdy u Skácelovy ulice, nedovedu si představit, kdy bychom se s ním poprvé mohli svézt.
Ten návrh v článku Metro v Brně se mně ale zdá, že do značné míry supluje uspokojivě fungující spojení tramvají 1 od Řečkovic (či Králova Pole) k hlavnímu nádraží. Horší je už spojení ze západu Brna na východ, např. ve směru Kohoutovice - Lesná.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama